Night at the hospital / Kristallsjukan

Datum:2009-05-13 Klockan:07:58:31
Jo så är det. Killen fick åka med mig till akuten igår kväll. Varför undrar ni säkert nu o det ska jag  förklara för er.
Under gårdagen så "smällde" det till i huvudet med en kraftig yrsel på det. Det hände 4 gånger under går dagen. Första gången det hände så tänkte jag inte så mkt på det. Tänkte att det kanske bara va nå slags migrän eller så. Men på kvällen när vi sitter hemma,jag kollar på Ugly Betty o killen vid datorn så händer det igen. Jag sätter mig ner i soffan o då säger det PANG i huvudet på mig o efter det får jag världens yrsel..Allt bara snurrar. Killen kommer med alvedon o ställer sig sen å röker på balkongen. Han säger nånting till mig o då händer det igen. Fast den här gången i öronen.. Som ett lock för öronen fast 10 gånger värre.. Gjorde skit ont o jag började böla. Hela lägenheten snurrade o jag började må illa. Då bestämmde sig killen för att köra in mig till akuten. Trots min motvilja. Hatar sjukhus,verkligen hatar dom. Svimmar så fort jag kommer in på ett sjukhus typ.
Men han ringer min mamma som kommer över o ser till Elina o så kör han in mig. På vägen dit händer det igen. När han stänger dörren. Det var verkligen skit läskigt. Väl på sjukan så får jag komma in ganska snabbt. Efter mycket om o men från min sida så tar dom massa prover o jag skickas till röntgen o jag som hatar allt sånt där får ett psykbryt å dom får ge mig lugnande. Tycker så synd om älskling som fick stå ut med mig just då. Men attans va duktig han va. Han vet min enorma skräck för sjukhus å allt som har med sjukhus att göra men han var jätta gullig å snäll.
Efter ca 4 timmar så får jag mina provsvar. Det läkaren tror att jag fått är Kristallsjukan. Det är en slags sjukdom som har  symptomen yrsel,huvudvärk,stress o tryck mot hjärnan. Så förmodligen så har jag Kristallsjukan. Fick några tabletter som jag ska ta i 2 veckor å ska sen tillbax. Så nu är jag sjukskriven i 2 veckor, vilket betyder att killen kommer va hemma nån dag o min kära mamma kommer va här mycket o hjälpa mig med Elina. Kommer nog sova/vila ganska mkt nu den här veckan.
Inte konstigt att jag lider av stress å så där.. Det är inte lite saker jag har på kalendern dom kommande veckorna.. Begravning,dop,student,födelsedagar o mer... Kanske ska ta o ta det lite lugnt ett tag nu.. =/

Vill tacka min underbara älskling som var en ängel igår kväll o i natt.. Kom hem vid ca 4 tiden i morse o han åkte ändå o jobbade. Jag själv ska få besök av mamma om en stund. Hon skulle bara göra nå ärende sen kommer hon hit o då ska jag vila o bara slappa..

Har ont i huvudet lite nu. Ska ta en alvedon.

Kristallsjuka - godartad lägesyrsel
Den vanligaste typen av karusellyrsel är kristallsjukan,
 så kallad godartad lägesyrsel eller Benign Paroxysmal Positionell Vertigo, BPPV.
 Orsaken till kristallsjukan anses vara att kristaller i balansorganet har lossnat och hamnat fel.
 Kristallerna sitter på toppen av de så kallade hårcellerna i örat.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback