I have made ...Scones !

Datum:2009-09-09 Klockan:14:21:28
Blev så himla sugen på nybakat bröd. Så vad gjorde jag ? Jo, jag ställde mig och balade scones !
Just nu står dom inne i ugnen, men jag ska snart ta ut dom.
Då ska jag göra mig en kopp te och ta mig en (eller två) scones med ost.
Ska bli smarrigt. Det är lika lätt och går snabbt att göra som Omelett.  =)

Klassiska Scones.
(för 4 pers.)
3 dl mjölk
100 g smör
7-8 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
1 tsk salt

Gör såhär:
*Blanda mjöl,bakpulver och salt i en bunke.
*Skär smöret i bitar och blanda ner det i mjölet.
*Finfördela smöret med fingrarna till en grynig massa.
*Blanda ner mjölken och rör ihop till en deg, men rör inte i onödan utan sluta när du kan forma till en deg.
*Dela degen i 4 bitar och platta ut till runda kakor. Skär två skåror i varje kaka,i ett kors
*Gör små hål i kakorna med en gaffel.
*Lägg på smord plåt och in i ugnen! Grädda i 250grader i ca 10 min.

KLART !



//SmultronMamman

Kommentarer
Postat av: ness

det var riktigt mysigt med :)

nja är ju fortfarande förkyld ;/

hur äre själv :)?

Datum:2009-09-09 Tid:15:45:59
URL: http://sness.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback